All true artists, bear within themselves a deeply rooted and often unconscious desire for transformation. You should feel a flow of joy because you are alive. Your body will feel full of life. That is what you must give from the stage.

– Michael Chekhov –

de ‘Chekhov tools’: doors to inspired acting

De Michael Chekhov acteertechniek

De Michael Chekhov acteertechniek (MCat) is een praktische benadering van acteren, waarbij een verbinding wordt gelegd tussen je lichaam, je verbeelding, dat wat je voelt, dat wat je denkt en je intuïtie.

Het geeft je handvatten om een gebeurtenis, scène of situatie, tekst of gesprek te doorgronden en de achterliggende intenties ervan te verhelderen en tot de essentie terug te brengen. Michael Chekhov noemt deze handvatten ‘doors of inspiration’ oftewel toegangspoorten tot geïnspireerd handelen, acteren en spelen. Hierdoor kun je je eigen rol en je impact op het geheel bewust leren hanteren. Zo kom je tot levend en fris ensemblewerk.

Chekhov doet dit door niet-tastbare, ‘vage’ informatie toegankelijk en concreet te maken d.m.v. beweging, atmosfeer, sensaties of beeld. Het leert je het non-verbale te verstaan en te gebruiken in je spel. De Chekhov techniek zet het niet-tastbare om in een krachtig en tastbaar resultaat, een duidelijke handeling. Dit geldt voor acteurs op het podium en voor ‘acteurs’ in het dagelijks leven, werk of privé.

Ieder mens is uniek. Ook in hoe je leert, tot inzichten, tot je verbeelding en jouw ‘creatieve individualiteit’ komt. De verschillende handvatten zijn in feite oefeningen waarmee je op een speelse en simpele manier aan de slag gaat met steeds een ander aspect in het geheel. Alle handvatten ondersteunen en versterken elkaar. Ze werken letterlijk als een poort waar je gemakkelijk door heen gaat om in je verbeelding te komen en van daaruit te gaan creëren. Elke poort zet op een andere manier de creativiteit aan en draagt bij aan het geheel. De poorten kunnen los van elkaar getraind worden.

Als de performer ‘het geheel’ omarmt en de deur naar transformatie opent door zijn/haar manier van spelen, opent dat ook die deur in de toeschouwer. Deze transformeert als het ware mee. En dat is waar de podiumkunsten naar onze mening voor zijn.